2020-01-10


Dag 10 2020

På promenad genom Kusens Backe träffad jag ett par som satt och njöt av en blek Januarisol. Vi fantiserade om dansbanan som låg här i början av 1900-talet.
PS! Henry spanar bakom tallen

Nedan
Sökte på nätet och fann detta om Kusens Backe från 1985 via "Nostalgibloggen"
Nu förhåller sig så att Astrid Johansson är min moster, gift med Gustav Johansson "Gurra -Jocke" min mor Linnéa, s bror, hänger ni med?
Det är kul med kort



Full fart. Här stod dansbanan på Kusens backe för 60 år sedan, berättade Astrid Johansson. Arkivfoto: Roland Thunholm

Återblick. I skogsområdet mitt i Södertälje, Kusens backe, gick Astrid Johansson, 79 år, runt och letade. Plötsligt kände hon igen sig.
– Där! Just där stod dansbanan. Undras om inte stenar står kvar, sa Astrid.
Hon letade bland buskarna och fann dem. På stenarna stod dansbanan 60 år tidigare och där träffade hon sin blivande man Gustav ”Gurra-Jocke” Johansson – en känd profil i Södertälje och inom Folkets park.
I LT-utgåva 22 augusti 1985 går det att läsa ett porträtt på Astrid Johansson där hon berättar om att Kusens backe var stadens festplats under början av 1900-talet.
Platsen fick däremot aldrig rang som en folkpark och revs i samband med att Folkets park invigdes en bit därifrån 1927.
– Och vi var på folkparken och dansade första kvällen, det minns jag, sa Astrid.
Med tiden hade det växt fram motionsspår och stigar på Kusens backe. Bara en glänta vittnade om vad det en gång var på platsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar